Me gusta Colombia mucho! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Teun Jorink - WaarBenJij.nu Me gusta Colombia mucho! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Teun Jorink - WaarBenJij.nu

Me gusta Colombia mucho!

Blijf op de hoogte en volg Teun

18 Juni 2016 | Colombia, Cartagena

Hola!

Het ongeplande bonusrondje van 3 weken door Colombia zit er alweer op! Vanuit Lima vlogen we naar Bogota, om daar eerst maar eens honderdduizenden Peso's uit de muur te trekken (1 Euro is zo'n 3400 Peso's). De eerste volle dag in Bogota was een auto-vrije zondag, en toen kregen we meteen de gezellige Colombiaanse identiteit al te zien! De hoofdstraat van de wijk waar we verbleven was omgetoverd tot een soort rommelmarkt, en je kon op straat van alles te eten krijgen. Voor het eerst in Zuid-Amerika wemelde het ook van de fietsers. In Bogota is op zich niet heel veel te zien, maar we zijn wel in een kabelbaan omhoog gegaan waarbij je een mooi uitzicht had over de immense stad. We wilden ook nog naar een museum, maar het lijkt wel alsof altijd als we dat voornemen hebben het maandag is en de musea dicht zijn. Vlakbij ons hostel vonden we ook een basketbalveld, waar we de locale hangjeugd uiteraard even meedogenloos ingemaakt hebben.

De volgende bestemming was Medellin, voormalig moordhoofdstad van de wereld maar inmiddels de meest innovatieve stad van Colombia. Omdat vliegen binnen Colombia goedkoop is en we het bussen wel een beetje zat waren, hebben we zo'n beetje alles binnen Colombia gevlogen, en dus ook naar Medellin. Voor de koopjes moet je helaas wel bij Viva Colombia zijn, niet bepaald mijn favoriete maatschappij. In Medellin zat er een gigantisch winkelcentrum vlakbij ons hostel, dus daar hebben we eerst maar een tijdje rondgelopen.

Je kunt in Medellin met een kabelbaan, die onderdeel van de metro is, een berg op zodat je over de stad uit kan kijken en je uiteindelijk bij Parque Arvi aankomt. Het kabelbaangedeelte was echter uitgerekend gedurende de dagen dat wij in Medellin waren gesloten, dus dat konden we helaas niet doen. Het centrum hebben we uiteraard wel bezocht, waar onder andere een plein met dikke standbeelden te vinden is. Op 90km van Medellin ligt het dorp Guatapé, een kleurrijk dorpje aan een meer. Vlakbij Guatapé is de Piedra del Peñol, een soort pilaarachtige rots die je kan beklimmen. Zo'n 700 traptreden verder heb je dan een fantastisch uitzicht over de omgeving. Het is even zweten maar dan heb je wel wat!

De Copa America is inmiddels ook in volle gang, en de openingswedstrijd was USA - Colombia. Om niet voor Amerikaan te worden aangezien hadden we voorzorgsmaatregelen genomen, en dus zaten we keurig in Colombiaans voetbalshirt in een kroeg in Medellin. De hele stad leek in de kroeg te zitten want het duurde eindeloos voordat we eindelijk een plaatsje gevonden hadden! Helaas volgde er geen fantastisch zuipfestijn op de overwinning, wellicht doordat het met bakken uit de hemel kwam vallen.

Vanuit Medellin vlogen we naar San Andres, een Colombiaans eiland dat zo'n 200km van de kust van Nicaragua vandaan ligt, en ruim 10.000km noordelijker dan Ushuaia, waar we 3 maanden geleden nog waren. In Medellin was het al wel redelijk warm, maar dat was nog niks vergeleken met San Andres! Het was daar 35 graden, supervochtig, en volgens mijn (niet altijd even) accurate telefoon zelfs een gevoelstemperatuur van 44 graden. 's Nachts koelde het ook niet bepaald af, en was de ventilator in de kamer net genoeg om te kunnen slapen. Zo'n klimaat nodigt natuurlijk uit om vooral heel weinig te doen, en in de 6 dagen die we op het eiland waren hebben we dan ook veel op het strand of in de zee gelegen. Het wemelt op San Andres van de scooters en die kan je daar ook huren, dus we hebben even met 100 km/h over dat eiland gescheurd. Verder hebben we nog gesnorkeld en Swen ging nog scubadiven, terwijl ik genoot van een privezwembad en hangmat bij het resort vanuit waar ze het scubadiven organiseerden.

Op San Andres en in Bogota waren we Holly weer tegen gekomen, een Amerikaans meisje dat we eerder in Púcon in Chili ontmoet hadden, wat is de wereld toch klein! We hebben de laatste week in Colombia samen met haar gereisd, te beginnen in Cartagena. Helaas hadden we maar 2 dagen in Cartagena, maar wat een prachtige stad! In het oude centrum binnen de stadsmuren kan je eindeloos ronddwalen door de kleurrijke straatjes. We zijn ook naar een moddervulkaantje in de buurt van Cartagena geweest waar je blijft drijven op het modderoppervlak, en je ongemakkelijke massages van opdringerige ventjes kan krijgen. Lekker glibberend lig je met meerdere mensen in de kleine krater, ik ben er nog niet over uit wat ik ervan vond, het had ook wel wat grappigs. 's Avonds hebben we op een plein nog Colombia zien verliezen van Costa Rica, maar de sfeer was er niet minder om!

De enige echte busreis die we in Colombia zouden maken was van Cartagena naar Santa Marta. Dit ritje had zo'n 4 uur moeten duren maar door een combinatie van een gammel busje en de bedenkelijke rijvaardigheden van de chauffeur duurde het een uur of 6. In Santa Marta verbleven we in een hostel met zwembad dat meer een luxe resort leek. Een Britse vent zei ook dat het vroeger een drugshuis van Pablo Escobar is geweest, dus dat verklaard het één en ander. Er was ook een barbeque, dus we hebben in juni eindelijk voor het eerst dit jaar gebarbecued! Dat was één van de dingen waar ik weer naar uitkeek in Nederland.

We verbleven slechts 1 nacht in Santa Marta, want de volgende dag gingen we vroeg naar Tayrona National Park, aan de Caribische kust. Tayrona is een combinatie van jungle en strand, prachtig! Na een busritje moesten we 2 uur lopen tot onze 'accommodatie', een hangmat! We hebben 2 nachten doorgebracht in Tayrona, en genoten van de stranden, golven in de zee bij strandjes waar je eigenlijk niet mag zwemmen, en een waanzinnige onweersbui. Swen werd helaas ziek de laatste nacht, dus gingen we 's ochtends om 6 uur al lopen naar de bus om de ergste hitte een beetje voor te zijn, maar het viel alsnog niet mee!

Weer terug in Santa Marta hebben we nog even gechilld in hetzelfde hostel, en de dag erna vlogen we via Bogota naar Lima. Daar zijn we nu, en ondanks dat het gewoon 20 graden is voelt het toch best koud aan na 2 weken flinke hitte! We hebben hier ruim 4 dagen, waarvan we nog niet heel goed weten hoe we ze gaan vullen. In de nacht van dinsdag op woensdag vliegen we via Atlanta naar New York als afsluiter van onze trip, kan niet wachten! We hebben al een Airbnb geboekt in Harlem, dus hopelijk wachten ze nog even met het verbieden van Airbnb's in New York.

Drie weken in Colombia was fantastisch! Er is zoveel leven op straat, en de onveilige reputatie die Colombia wellicht nog heeft vanwege het verleden is naar onze ervaringen onterecht! Er zijn nog zoveel dingen te doen en te zien waar wij helaas geen tijd voor hadden, maarja, je moet toch een reden hebben om weer eens terug te komen!

Chao!

• 18 Juni 2016 - 18:45

Wil Jorink:

Ja jullie reisjes zijn bijna net zo leuk als de mijne naar Frankrijk en Denemarken.
    Nog even volhouden voordat je naar de Big Apple gaat.

• 18 Juni 2016 - 19:12

Joan:

Ja ja 10.000km! Al een hele afstand die jullie mooie verhalen en belevenissen heeft opgeleverd.
    Veel plezier nog de laatste kilometers

• 18 Juni 2016 - 21:37

Anja:

Prachtige belevenissen en super dat je opa live gefeliciteerd hebt vandaag! Opa was zo blij om je t zien! Heel veel plezier! Liefs Anja

• 18 Juni 2016 - 23:19

Mary Bos:

jouw verhalen klinken beter dan mijn fietstochtje vandaag in Geldereland van 50 km,maar wij heben ook genoten goede reis verder samen en groetjes